سرفصل نکات تفسیری جزء 1

منظور از «کلمات» در «فتلقی آدم من ربه کلمات» در آیه 37 بقره چیه؟

توضیحات جلسه

منظور از «کلمات» در «فتلقی آدم من ربه کلمات» در آیه 37 بقره چیه؟ 18

ج: در اينكه" كلمات" و سخنانى رو كه خدا براى توبه به آدم تعليم داد چه سخنانى بوده، در ميان مفسران گفتگو هست.معروف اينه كه همان جملات سوره اعراف آيه 23 هست: قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ.در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده که منظور از كلمات، اين دعا و نيايش بوده است:اللهم لا اله الا انت سبحانك و بحمدك رب انى ظلمت نفسى فاغفر لى انك خير الغافرين.اللهم لا اله الا انت سبحانك و بحمدك رب انى ظلمت نفسى فارحمنى انك خير الراحمين.اللهم لا اله الا انت سبحانك و بحمدك رب انى ظلمت نفسى فتب على انك انت التواب الرحيم.در روايات متعددى اومده كه مقصود از كلمات، تعليم اسماء بهترين مخلوق خدا يعنى محمد و على و فاطمه و حسن و حسين علیهم السلام بوده و آدم با توسل به اين كلمات از درگاه خداوند تقاضاى بخشش کرد و خدا او رو بخشيد.

اين تفسيرهاى سه‌گانه هيچ‌گونه منافاتى با هم ندارده؛ چرا كه ممكن است مجموع اين كلمات به آدم، تعليم شده باشه.تفسير نمونه، ج‏1، ص: 198

به نظر می‌رسه اون جمله «قالا ربنا ظلمنا انفسنا» رو خداوند به حضرت آدم علیه السلام تعلیم نداد و پس از اعتراض خداوند، این جمله از حضرت آدم و حواء صادر شد. ظاهر داستان در سوره اعراف، این چنینه.

پرسش و پاسخ

اگر سوال یا مشکلی در هر جلسه داشتین، می‌توانید در این بخش با مدرس در ارتباط باشید

برای دسترسی به این بخش ابتدا به حساب کاربری خود وارد شوید