مخاطب در «و قلنا اهبطوا» در آیه 36 بقره و «قلنا اهبطوا» در آیه 38 بقره چه کسانی هستند؟
مخاطب در «و قلنا اهبطوا» در آیه 36 بقره و «قلنا اهبطوا» در آیه 38 بقره چه کسانی هستند؟ 19
ج: إِهْبِطُوا به صیغه جمع آمده است در حالى که آدم و حوا که مخاطب اصلى این سخن بودند دو نفر بیشتر نبودند و باید صیغه تثنیه آورده شود، اما به خاطر این که هبوط آدم علیه السلام و حوا به زمین، نتیجه اش این بود که فرزندان و نسل هاى آنها نیز در زمین ساکن خواهند شد، به صورت صیغه جمع آمده است. (نمونه)
وقتی مشابهات این عبارت رو کنار هم میذاریم، میتونیم نتیجه بگیریم که در هیچ کدام از این فرازها ابلیس مخاطب نبوده.یکی از مهمترین قرینهها آیه 123 طه است که وقتی همین ماجرا رو نقل میکنه میگه: «قال اهبطا» و از صیغه تثنیه استفاده میکنه.در آیه 38 بقره معلومه که ابلیس نمیتونه مخاطب «اهبطوا» باشه؛ چون در ادامه جمله میگه: «فاما یأتینکم...» و ما میدونیم این جمله درباره ابلیس معنا نمیده؛ بلکه درباره آدم و حواء و ذریه آدم معنا میده.اما بحث در آیه 36 بقره کمی عمیقتره؛ چون گفته: بعضکم لبعض عدو. خوب اینجا خیلی قشنگه که بگیم آدم و حواء با ابلیس دشمن بودن؛ پس مخاطب در اینجا هر سه هستند؛ ولی باز این تحلیل اشتباهه؛ چون در آیه 123 طه بعد از «اهبطا» هم عبارت «بعضکم لبعض عدو» اومده و هم عبارت «فاما یأتینکم». پس در واقع آیه 123 طه به وضوح به ما میگه که مخاطب در اینجا چه کسانی بودن.
اگر سوال یا مشکلی در هر جلسه داشتین، میتوانید در این بخش با مدرس در ارتباط باشید