خداوند در آیه 54 بقره فرموده: «فاقتلوا انفسکم»؛ آیا خودکشی در قبال گناهان بزرگ جایزه؟
خداوند در آیه 54 بقره فرموده: «فاقتلوا انفسکم»؛ آیا خودکشی در قبال گناهان بزرگ جایزه؟ 23
ج: شکی نیست پرستش گوساله سامرى، کار کوچکى نبود، ملتى که بعد از مشاهده آن همه آیات خدا و معجزات، پیامبر بزرگشان موسى(علیه السلام) همه را فراموش کنند و با یک غیبت کوتاه پیامبرشان به کلى اصل اساسى توحید و آئین خدا را زیر پا گذارده بت پرست شوند.اگر این موضوع براى همیشه از مغز آنها ریشه کن نشود وضع خطرناکى به وجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتى مخصوصاً بعد از مرگ موسى (علیه السلام)، ممکن است تمام آیات دعوت او از میان برود، و سرنوشت آئین او به کلى به خطر افتد در اینجا باید شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشیمانى و اجراى صیغه توبه بر زبان نباید قناعت گردد، لذا فرمان شدیدى از طرف خداوند، صادر شد که در تمام طول تاریخ پیامبران مثل و مانند ندارد، و آن این که ضمن دستور توبه و بازگشت به توحید، فرمان اعدام دسته جمعى گروه کثیرى از گنهکاران به دست خودشان صادر شد.این فرمان به نحو خاصى مى بایست اجرا شود، یعنى خود آنها باید شمشیر به دست گیرند و اقدام به قتل یکدیگر کنند که هم کشته شدنش عذاب است و هم کشتن دوستان و آشنایان.طبق نقل بعضى از روایات، موسى (علیه السلام) دستور داد در یک شب تاریک تمام کسانى که گوساله پرستى کرده بودند غسل کنند، کفن بپوشند و صف کشیده شمشیر در میان یکدیگر نهند! (نمونه)
روایات مختلفی در توضیح ماجرا وارد شده؛ آنچه از مجموع روایات میفهمیم اینه که کفاره این ارتداد این بوده که به صورت دستهجمعی حد جاری بشه؛ ممکنه کسانی که گوساله پرست نشده بودهاند مأمور کشتن گوسالهپرستان شده باشند یا اینکه خود گوسالهپرستان مأمور به کشتن یکدیگر شده باشند. به هر حال تمام گوسالهپرستان کشته نشدند و پس از کشته شدن چند هزار نفر خداوند توبه اونها رو پذیرفت.
خداوند چرا گاهی حکم به پایان یافتن جان اشخاصی میکنه؟چون اولا مصلحت عامه مردم رو بر مصلحت اشخاص ارجح میدونهثانیا چون خداوند مجموع دنیا و آخرت رو میبینه و خودش میدونه که ظلمی در کار نیست.و اگر عدهای بخوان سوء برداشت کنن و به خداوند نسبت ظلم بدن، خب در هر صورت اونها سوء برداشت میکنن؛ همونطور که معجزه دیدند و ایمان نیاوردن.
اگر سوال یا مشکلی در هر جلسه داشتین، میتوانید در این بخش با مدرس در ارتباط باشید